Σκηνοθεσία: Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ
Σενάριο: Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, Pea Fröhlich, Peter Märthesheimer
Παίζουν: Ρόζελ Τσεχ, Χίλμαρ Τάτε, Ανμαρι Ντιούρινγκερ, Ντόρις Σιάντε, Κορνέλια Φρέμπες
Παραγωγή: Γερμανία
Διάρκεια: 1 ώρα 44 λεπτά
Η διάσημη ηθοποιός Βερονικα Φος προσπαθεί να επανέλθει στο προσκήνιο και να αναγεννήσει την καριέρα της, όμως ο εθισμός της στο αλκοόλ και τη μορφίνη την παρασύρει βαθιά σε μια κλινική που επιταχύνει τον ξεπεσμό της. Ένας αθλητικός δημοσιογράφος ίσως να αποτελεί ασφαλές καταφύγιο για τη Βερόνικα, η οποία όμως στρέφεται διαρκώς σε μια καταστροφική ενδοσκόπηση.
Ο Φασμπίντερ, η κορυφαία μορφή του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου, μας μιλά για το αμερικανικό όνειρο όπως βιώθηκε στη Δυτική Γερμανία, μια εκ των χωρών που η Αμερική επιχείρησε να αναστηλώσει μετά τον όλεθρο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Εν μέρει η αναστήλωση πέτυχε. Βέβαια όπως θα λέγαμε σε κάποια άλλη περίπτωση «η εγχείρηση πέτυχε, ο ασθενής πέθανε». Η επιτυχία λοιπόν είναι ένα βασικό ζήτημα στην ταινία του μεγάλου Ράινερ Βέρνερ που δε διστάζει να μιλήσει με ειλικρίνεια για την απατηλή της φύση. Η ο χαρακτήρας τής Βερόνικα Φος, βασίζεται στη γερμανίδα ηθοποιό Σίμπιλ Σμιτς, που διέπρεψε ως αστέρι της UFA δίπλα σε μεγάλα ονόματα της κινηματογραφικής σκηνοθεσίας όπως ο Γκέοργκ Βίλχελμ Παμπστ και ο Καρλ Ντράγιερ. Η εμπλοκή της ηρωίδας του Φασμπίντερ σε ταινίες του Τρίτου Ράιχ τής κοστίζει μεταπολεμικά με αποτέλεσμα την αδυναμία συνειδητοποίησης της νέας κατάστασης.
Η ισορροπία που έχει επιτύχει η Δρ Μαριάννε Κάτζ διαταράσσεται όταν ένας ασήμαντος αθλητικός δημοσιογράφος ανακαλύπτει την απάτη που έχει στήσει. Η κινηματογράφηση του Φασμπίντερ εκμεταλλεύεται αυτή την αλλαγή στο δυναμικό πεδίο της πλοκής και αντανακλά την ψυχολογία της Βερόνικα. Όταν βλέπουμε τις αναμνήσεις της από τα γυρίσματα, κυριαρχεί ο νοσταλγικός, ονειρικός τόνος με κατοπτρισμούς και διαθλάσεις του φωτός, ενός φωτός παλλόμενου, στοιχεία που επιτείνουν τον ψυχολογισμό των στιγμών. Όταν η Βερόνικα ζει την πραγματικότητα από την οποία αναζητά διαφυγή, τα στραβά κάδρα, το έντονο κοντράστ αλλά και η φλατ αποτύπωση της νοσηρά αποστειρωμένης κλινικής, την καταδεικνύουν ως ναυάγιο της ζωής και δημιουργούν την αίσθηση του αναπόδραστου φινάλε. Οι μεγάλες κινήσεις της κάμερας, η νοσταλγική μουσική συνοδεία, οι απροσδόκητες γωνίες λήψεις και το μασκάρεμα από αντικείμενα του σκηνικού ή τζαμαρίες είναι κοινός τόπος στις ταινίες του Φασμπίντερ και αποτελούν σήματα κατατεθέντα του.
Ο Φασμπίντερ υπήρξε ένας από τους ανανεωτές του παγκόσμιου κινηματογράφου. Το βλέμμα του είναι μοναδικό και οι αποτυπώσεις της γερμανικής περιδιάβασης στην Ιστορία που μας χάρισε είναι περίπλοκες και πολυδιάστατες. Η Βερόνικα Φος είναι μια ταινία που ωθεί το θεατή να αναζητήσει τις σχέσεις ανάμεσα στην πραγματικότητα και την Ιστορία, μέσα από την ιδιαίτερη τεχνική και τους δουλεμένους χαρακτήρες του σπουδαίου γερμανού σκηνοθέτη. Το πικρό χάπι της μεταπολεμικής κατάστασης προορίζεται για όλους, λίγοι είναι όμως αυτοί που θα συνειδητοποιήσουν ότι το παίρνουν.
Ανδρέας Άννινος