Σκηνοθεσία: Elsa Kremser, Levin Peter

Σενάριο: Elsa Kremser, Levin Peter

Παίζουν: Aleksey Serebryakov

Παραγωγή: Αυστρία – Γερμανία, 2019

Διάρκεια: 1 ώρα 31 λεπτά

Δύο αδέσποτα στους δρόμους και τις γειτονιές της Μόσχας. Το φάντασμα της Λάικα και μια προσεκτική μελέτη της σιωπής και της «αστικής φύσης». Η Elsa Kremser και ο Levin Peter ανοίγουν σοβαρά πεδία διαλόγου με έναν ιδιαίτερο τρόπο, αφήνοντας τα πλάνα να αναπνεύσουν, ίσως μάλιστα σε ακραίο βαθμό.

Ο πυρετός των διαστημικών αποστολών αποτέλεσε ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην Ιστορία της ανθρωπότητας, ένας ανταγωνισμός που ήταν ιδιαιτέρως συμβολικός και γύρισε τον κόσμο σε εποχές προεφηβικές, με την έννοια ότι οι δύο αντιμαχόμενες δυνάμεις της εποχής κοκορεύονταν για το ποια θα κατακτήσει τη σελήνη. Ο αντίκτυπος είναι προφανής, καθώς η Επιστήμη (ειδικά) από εκείνη τη περίοδο και πέρα διαμορφώθηκε με εθνικούς όρους και όχι με όρους εξυπηρέτησης του ανθρώπου και των αναγκών του ή με όρους προόδου. Έγινε ένα στυγνές πεδίο ανταγωνισμού με εθνικές σχολές, και κατακτήσεις με χώρα προέλευσης.

Όχι μόνο η Επιστήμη χόρεψε στους ρυθμούς της Πολιτικής, αλλά και στις παρυφές της Βιοηθικής. Με απώτερο σκοπό, αμφιλεγόμενους στόχους και οπωσδήποτε επικίνδυνες μεθόδους, η κοκορομαχία των δύο αντιπάλων δημιούργησε απτά προβλήματα σε έμβια όντα. Φυσικά, δεν είναι η μόνη περίπτωση που το ζωικό βασίλειο μπαίνει σε περιπέτειες εξαιτίας της ανεμπόδιστης ορμής της τεχνολογικής προόδου, της επιστημονικής τεκμηρίωσης, του χυδαίου ανταγωνισμού. Οι σχέσεις εξουσίας, πολύ πριν εξελιχθούν σε κοινωνικό δαρβινισμό, ήταν αποτέλεσμα της ανάγκης επιβίωσης του ισχυρότερου – εδώ εννοούμενου ως εκείνου που μπορούσε να συλλάβει και να κατασκευάσει εργαλεία για τις ανάγκες του κυνηγιού.

Άραγε, τι άλλαξε μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια εξέλιξης; Ο άνθρωπος έστειλε σκύλους, έναν χιμπαντζή και δύο χελώνες σε διαστημικές αποστολές. Τα ζώα που επιλέγονταν έπρεπε να τηρούν αυστηρές προδιαγραφές, όμως η ατυχία τους ήταν αυτή ακριβώς η κάλυψη των προδιαγραφών. Βλάβες, που μπορούν να χαρακτηριστούν θεσπισμένες, τόσο κατά την εκπαίδευση όσο και μετά την επιστροφή των πιο τυχερών από αυτά, διαδικασίες που παραπέμπουν σε φυλές ιθαγενών, όπως ο περίφημος «γάμος» ανάμεσα σε σκύλους που επέστρεψαν «σώοι» από το βασανιστικό ταξίδι τους και η δωρεά των κουταβιών στου «μάγους της φυλής», δηλαδή σε «σημαντικές προσωπικότητες». Αστρικά τρόπαια.

Ενδιαφέροντα μονοπλάνα από τις περιπλανήσεις των δύο αδέσποτων σκύλων (ευφυές το λογοπαίγνιο του τίτλου Space Dogs, σε σχέση με την ιδιότητα των πρωταγωνιστών «Stray Dogs») συνδυάζονται με πλάνα αρχείου από τις διαδικασίες των σοβιετικών επιστημόνων, σε ένα ντοκιμαντέρ λεπτού σαρκασμού για το διαχρονικό πολιτικό πρόσημο που αποκτά η επιστημονική γνώση, και που καταλήγει στην πολύσημη έννοια της πειθούς.

Ανδρέας Άννινος

Leave a comment