του ΣΙΝ-ένοχου

Νικολάου Ε. Καββαδία

Στο χαρτί σβήνεις, στον υπολογιστή διαγράφεις.

Στο χαρτί αφήνεις ίχνη, στον υπολογιστή τίποτα.

Πρώτο λάθος: προσπαθώ να γράψω λίγες αράδες γιά τον Αζέρο δημιουργό κινουμένων εικόνων Hilal Baydarov στον υπολογιστή κι όχι στο χαρτί. Γράφω – διαγράφω, αλλά κανένα σημάδι στην οθόνη δεν μαρτυρά το μαρτύριό μου.

Καμιά μουτζούρα από μελάνι και καμιά τρύπα στο χαρτί από την γομολάστιχα και τα πολλά σβησίματα…

Αλήθεια πώς να μιλήσω γιά αυτόν τον σπουδαίο Αζέρο δημιουργό?

Μόλις 33 χρόνων, γεννημένος στο Μπακού, αλλά δεμένος πολύ με τον τόπο της παιδικής του ηλικίας, το Κάτεξ, ένα χωριό, στα πόδια του Καυκάσου.

Ακόμα και σήμερα, μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στην πρωτεύουσα και το χωριό εκεί, που έμαθε από παιδί, ότι Θάνατος και Ζωή είναι, ακριβώς, το ίδιο πράγμα.

Όπως ακριβώς Ποίηση και Κινηματογράφος. “Από την φύση του ο Κινηματογράφος είναι Ποίηση. Εάν δεν είναι Ποίηση δεν είναι Κινηματογράφος.

Γι’ αυτό δεν πιστεύω σε αυτό, που αποκαλούν Ποιητικός Κινηματογράφος. Εάν προσπαθείς να κάνεις Ποιητικό Κινηματογράφο είσαι ερασιτέχνης, δεν ξέρεις τι σημαίνει Κινηματογράφος”, ξεκαθάρισε ο σκηνοθέτης σε ραδιοφωνική του συνέντευξη στην Βενετία στο Fred Film Radio.

O Baydarov σαν μαθητής υπήρξε διάνοια στα μαθηματικά. Σαν μαθητής Λυκείου κέρδισε τους Εθνικούς Διαγωνισμούς το 2004 και το 2005, ενώ ήταν ο αρχηγός της Εθνικής ομάδας του Αζερμπαϊτζάν στην Ολυμπιάδα Μαθηματικών του 2011 στην Ταϋλάνδη. Κάποια στιγμή αποφασίζει να εγκαταλείψει τους αριθμούς και στρέφεται στις εξισώσεις της ζωής.

Καταφεύγει στο πανέμορφο μέσα στην τραγικότητά του Σαράγεβο και σπουδάζει κινούμενες εικόνες με δάσκαλο τον σπουδαίο Ούγγρο δημιουργό Μπέλα Ταρρ (Bela Tarr).

Μέσα σε δυό χρόνια δημιουργεί 7 ταινίες (2 μυθοπλασίες και 5 ντοκυμανταίρ – τρία από αυτά απαρτίζουν την”Τριλογία του Κέτεξ”).

Συμμετέχει και βραβεύεται σε γνωστά κινηματογραφικά φεστιβάλ και μοιραία τραβάει την προσοχή.

Η ταινία “In Between Dying” (ο ίδιος χαμογελώντας λέει, ότι θα μπορούσε να λέγεται και “In Between Living”), που εντυπωσίασε στην πρόσφατη Βενετσιάνικη Μόστρα, έχει σαν παραγωγούς τον Μεξικάνο σκηνοθέτη Carlos Reygadas (Splendor Omnia Studios), αλλά και την εκλεκτική Louverture Films (Danny Glover, Joslyn Barnes, Susan Rockefeller).

Γιά τον σκηνοθέτη πραγματική ζωή και κινηματογράφος είναι το ίδιο. Κάνει τις ταινίες με τους φίλους του και η μόνη διαφορά, όταν κάνουν ταινίες, είναι η παρουσία της κάμερας. Τόσο διακριτική, που δεν μπορείς να ξεχωρίσεις, εάν αυτό, που βλέπεις είναι ντοκυμανταίρ ή μυθοπλασία.

Στο σινεμά του τόσο η Φύση, όσο και ο Άνθρωπος έχουν πρόσωπο. Προσπαθεί να δώσει στην Φύση κάτι από το Ανθρώπινο πρόσωπο και να κάνει τον Άνθρωπο να μοιάσει στην Φύση. Το τελικό αποτέλεσμα είναι γοητευτικό!

Παραμένει όμως ταπεινός και, πάνω απ΄όλα, μόνος. Όταν τον ρωτάνε εάν του αρέσει να είναι μόνος, το πρόσωπό του φωτίζεται και απαντά μονολεκτικά: “Πάντα!”. “Στο Αζερμπαϊτζάν υπάρχουν πολλές απαγορεύσεις και περιορισμοί”, παραδέχεται. “Αλλά εμένα μου αρέσει να δημιουργώ σ’ ένα τέτοιο περιβάλλον!”.

Ο ποιητής Μίλτος Σαχτούρης δεν έγραφε ποιήματα. Μόνο σταυρούς σε μνήματα κάρφωνε.

Ο σκηνοθέτης Hilal Baydarov δεν κάνει ταινίες. Μόνο καρφιά στο μυαλό καρφώνει.

Κάθε σταυρός κι ένα Ποίημα. Κάθε καρφί και μιά Κινούμενη Εικόνα!

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

2020 In Between Dying (ντοκυμανταίρ)

2020 Nails in My Brain (ντοκυμανταίρ)

2019 When the Persimmons Grew (ντοκυμανταίρ)

2019 Mother and Son (ντοκυμανταίρ)

2018 One Day in Selimpasha (ντοκυμανταίρ)

2018/I Birthday (ντοκυμανταίρ)

2018 Hills Without Names (μυθοπλασία)

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

http://ucqarfilm.com/https://www.louverturefilms.com/films-in-between-dying

https://www.labiennale.org/en/cinema/2020/venezia-77-competition/s%C9%99p%C9%99l%C9%99nmi%C5%9F-%C3%B6l%C3%BCml%C9%99r-aras%C4%B1nda-between-dying

http://www.cinemadureel.org/film/nails-in-my-brain/?lang=en

https://www.indiewire.com/2020/09/in-between-dying-review-1234586000/

Leave a comment