Σκηνοθεσία: Γούντι Άλεν
Σενάριο: Γούντι Άλεν
Παίζουν: Γούντι Άλεν, Μία Φάροου, Μάρτιν Λαντάου, Άλαν Άλντα, Τζέρι Όρμπακ
Παραγωγή: ΗΠΑ, 1989
Διάρκεια: 104΄
Ο Τζούντα (Μάρτιν Λαντάου), ένας εύπορος Εβραίος οφθαλμίατρος που ζει στη Νέα Υόρκη, σε μία πτήση του προς τη Βοστώνη, γνωρίζει και συνάπτει ερωτική σχέση με μία αεροσυνοδό τη Ντολόρες (Αντζέλικα Χιούστον). Παράλληλα ως «καλός σύγχρονος Αμερικάνος οικογενειάρχης» διατηρεί και την σχέση του με τη γυναικά του φτάνοντας όμως σε οριακά σημεία μέσα του. Το πάθος του για την παράνομη ερωτική σύντροφό του θα κάνει φτερά, και υπό το φόντο των απειλών της για οικονομικές ατασθαλίες που έχει διαπράξει καθώς και των επικείμενων αποκαλύψεων προς τη γυναικά του για την κρυφή του ερωτική ζωή με αυτή, βρίσκεται σ’ ένα τρομερό αδιέξοδο. Κόντρα στις πεποιθήσεις του, που πηγάζουν από την οικογενειακή Εβραϊκή του παράδοσή, καταφεύγει στη βοήθεια του σεσημασμένου αδελφού του Τζακ (Τζέρι Όρμπακ) ώστε να προβεί σε μία άμεση και σίγουρη λύση, μήπως καταφέρει και λυτρωθεί.
Σε μία παράλληλη ιστορία, που εκτυλίσσεται στην πόλη που δεν κοιμάται ποτέ, συναντούμε τον Κλιφ (Γούντι Άλεν). Ο Άλεν υποδύεται έναν άφραγκο μεν, άκρως ιδεολόγο δε σκηνοθέτη, ο οποίος λατρεύει να πηγαίνει στις απογευματινές προβολές στα σινεμά της Νέας Υόρκης παίρνοντας μαζί την ανιψιά του, δίνοντας διαρκώς συμβουλές για τη ζωή. Μέσα στην μόνιμη ατυχία του για ποιοτικές σκηνοθετικές δουλειές και την ευφάνταστη σκέψη του να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ για την ζωή ενός διανοούμενου, θα θυσιαστεί για τα εύκολα χρήματα της τηλεόρασης. Έτσι, δέχεται να σκηνοθετήσει μία σύντομη βιογραφική τηλεοπτική σειρά για τον διάσημο φαφλατά – τηλεοπτικό σταρ, Λέστερ (Άλαν Άλντα), που είναι κουνιάδος του.
Στα γυρίσματα και ενώ ο γάμος του Κλιφ είναι – και αυτός – στα πρόθυρα της κατάρρευσης, θα ερωτευτεί την βοηθό τού Λέστερ, Χάλεϋ (Μία Φάροου). Ο Κλιφ θα της εξηγήσει την έμπνευσή του για το ντοκιμαντέρ που θέλει να πραγματώσει και ταυτόχρονα προσπαθεί να μπορέσει να την κερδίσει μέσω του ώριμου εγκεφαλικού του φλερτ. Δυστυχώς γι’ αυτόν, η κατάληξη δεν θα είναι όπως την περιμένει βαλτώνοντας τόσο σε προσωπικό επίπεδο με τη γυναίκα του, όσο και με την σκηνοθετική δουλειά που ανέλαβε. Μέσα σε όλα, έρχεται σαν κεραυνός εν αιθρία η διαφαινόμενη ματαίωση του ντοκιμαντέρ που τόσο πολύ ήθελε, έπειτα από το θάνατο του διανοούμενου καθώς και η τρομερή απογοήτευσή του από τη μελλοντική ερωτική επιλογή της Χάλεϋ, στην οποία πόνταρε τόσα πολλά.
Η σκηνοθεσία του Γούντι Άλεν, για ακόμα μία φορά, είναι άρτια στον τρόπο με τον οποίο εξιστορεί τις ιστορίες, με την επιλογή ενός εξαιρετικού καστ ηθοποιών. Όμορφα πλάνα από το αστικό τοπίο της Νέας Υόρκης, που αγαπάει και στην οποία μένει μόνιμα, υπό τους ήχους της άλλης μεγάλης του αγάπης, της τζαζ. Καταφέρνει να πλάσει δύο ιστορίες και να τις διηγηθεί ταυτόχρονα δίχως να μπερδέψει και να κουράσει τον θεατή. Ο ιδιόρρυθμος Αμερικανός σκηνοθέτης, όπως και στην πλειονότητα των ταινιών του, χτίζει γρήγορους, έξυπνους και ουσιαστικούς σε νοήματα διαλόγους.
Μέσα από τους πολλούς διαλόγους θίγει σημαντικά σύγχρονα ζητήματα για τις ανθρώπινες σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων και την σεξουαλικότητα που αποπνέουν, τις ενοχές που αισθάνεται ο άνθρωπος μέσα από την έννοια της αμαρτίας, μέσα από τους θρησκευτικούς νόμους και δη τον Ιουδαϊσμό. Οι ιστορίες που δημιουργεί είναι με κέντρο του τον άνθρωπο και τον τρόπο που σκέφτεται απέναντι σε σταθερούς άξονες όπως η αγάπη, ο έρωτας, η απιστία, η καθημερινή δημιουργικότητα υπό το φόβο του ατομικού τέλματος λόγω της κρίσης ηλικίας και πάντα υπό την «αόρατη» επιτήρηση της θρησκείας.
Λεωνίδας Ρηγόπουλος