Η Αγορά του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απένειμε τα βραβεία της την Τετάρτη 6 Νοεμβρίου, στην Αποθήκη Γ. Τον λόγο πήρε αρχικά ο Θάνος Σταυρόπουλος, μάνατζερ της Αγοράς, ο οποίος καλωσόρισε το κοινό. «Ήταν ένα πολύ παραγωγικό 6ήμερο γεμάτο συναντήσεις, προβολές και, όπως ελπίζουμε, νέες συνεργασίες. Ευχόμαστε να απολαύσατε τη διαμονή σας στη Θεσσαλονίκη και να επιστρέψετε ευχαριστημένοι από την εμπειρία σας. Είμαστε σίγουροι ότι θα παρακολουθήσουμε τις υπέροχες ταινίες σας στη σκοτεινή αίθουσα ενός κινηματογράφου ή/και σε μια μεγάλη ή μικρότερη οθόνη στην άνεση του σπιτιού μας».
Η επικεφαλής της Αγοράς, Αγγελική Βέργου, πήρε τη σκυτάλη: «Σας ευχόμαστε καλή επιτυχία σε όλα τα επίπεδα και ελπίζουμε να σας ξαναδούμε εδώ, στη Θεσσαλονίκη, με τις ολοκληρωμένες ταινίες σας. Ας ζήσουμε λίγο ακόμη σε μια συνθήκη κινηματογραφικής άρνησης, και ας ξεχάσουμε προσωρινά τα αποτελέσματα των αμερικανικών εκλογών, απολαμβάνοντας αυτή τη βραδιά φιλίας και συνεργασίας». Η Αγγελική Βέργου κάλεσε έπειτα στη σκηνή την Ελίζ Ζαλαντό, γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ, και τον Ορέστη Ανδρεαδάκη, καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ.
«Καλώς ήρθατε όλες και όλοι! Αρχικά, θα ήθελα να ευχαριστήσω τους χορηγούς της Αγοράς. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι γιατί 13 ταινίες από το επίσημο πρόγραμμά μας είχαν πάρει μέρος στο παρελθόν στην Αγορά», ανέφερε ο κ. Ανδρεαδάκης.
«Σας ευχαριστούμε που γιορτάσατε μαζί μας την 20ή επέτειο της Αγοράς! Μέσα στα 20 αυτά χρόνια είδαμε την κινηματογραφική βιομηχανία της περιοχής να ανοικοδομείται και να επανασυνδέεται με βιομηχανίες σε άλλες περιοχές του κόσμου και της Ευρώπης. Είμαστε πολύ περήφανοι που υπήρξαμε μέρος αυτής της διαδικασίας και που υποστηρίξαμε τον κινηματογράφο τόσο της Ελλάδας όσο και της ευρύτερης περιοχής, καθώς και τον οπτικοακουστικό τομέα σε αυτή τη δυναμική της τεχνικής και οικονομικής ενσωμάτωσης, της διαφοροποίησης και της δημιουργικής ανταλλαγής. Σε μια εποχή που η συνθήκη του απομονωτισμού και του αποκλεισμού είναι πιο ισχυρή από ποτέ, πρέπει να παραμείνουμε ενωμένοι με πνεύμα διαλόγου, συνεργασίας και αμοιβαίας κατανόησης, ώστε ο κινηματογράφος να παραμείνει μια συλλογική εμπειρία που ξεπερνά τα γεωγραφικά, πολιτιστικά και οικονομικά σύνορα. Σας ευχαριστώ όλους για τη συμμετοχή σας σε αυτή τη συλλογική προσπάθεια».
Αμέσως μετά, η Ελίζ Ζαλαντό κάλεσε στη σκηνή τη Βικτόρια Χίσλοπ, πρέσβειρα της φετινής Αγοράς, η οποία απευθύνθηκε στο κοινό. «Σας ευχαριστώ για την τιμή να είμαι η ambassador της Αγοράς. Σχεδόν όλοι χάσαμε τη φωνή μας με όλες αυτές τις συζητήσεις και τις πολιτιστικές ανταλλαγές αυτών των ημερών, που υπήρξαν το σήμα κατατεθέν αυτής της καταπληκτικής εβδομάδας. Φοράω ακόμα τη διαπίστευσή μου, μιας και θα αισθανόμουν χαμένη και “γυμνή” χωρίς αυτό το υπέροχο σήμα. Ήμουν παρούσα στις παρουσιάσεις τόσο του Crossroads Co-Production Forum όσο και του AGORA Works in Progress, βλέποντας εικόνες και πρότζεκτ που με εντυπωσίασαν. Δεν θα ήθελα με τίποτα να πάρω μέρος σε κάποια κριτική επιτροπή γιατί όλα τα πρότζεκτ με συγκίνησαν και με άγγιξαν βαθιά. Κάποια με έκαναν να γελάσω, κάποια άλλα ήταν σοκαριστικά, όλα τους όμως, ανεξάρτητα από το αν βρίσκονται σε προχωρημένο ή πρώιμο στάδιο, είναι ιστορίες που αξίζει να ειπωθούν. Το πιο σημαντικό στοιχείο, αυτό που γέμισε την καρδιά μου με χαρά, ήταν να δω όλες αυτές τις συνεργασίες που ξεπερνούν τα σύνορα, να νιώσω ότι μπορούμε όλοι μαζί να δημιουργήσουμε τέχνη. Κι όπως ειπώθηκε και προηγουμένως, αυτό είναι πιο σημαντικό από ποτέ. Ελπίζω να προσκληθώ ξανά στη Θεσσαλονίκη και να παρακολουθήσω αυτές τις ταινίες στη μεγάλη οθόνη. Από την πρώτη στιγμή που βρέθηκα εδώ, δεν ήθελα να εύχομαι “καλή τύχη”. Η τύχη είναι απλώς ένα μικρό κομμάτι στην περίπλοκη διαδικασία της δημιουργίας μιας ταινίας. Να συναντήσεις τους σωστούς ανθρώπους, να συγκεντρώσεις τα χρήματα, να συνθέσεις τη σωστή ομάδα. Η σωστή όμως ευχή, και μάλλον η Ελίζ τη χρησιμοποιεί πιο συχνά από μένα, είναι το γαλλικό “bon courage”, να έχετε κουράγιο και δύναμη. Μην περιμένετε να βρεθεί στον δρόμο σας κάποιο τυχερό αστέρι, αρπάξτε το και αναγκάστε το να δουλέψει για λογαριασμό σας. Δεν θα ήθελα με τίποτα να είμαι μέλος σε κάποια κριτική επιτροπή φέτος, καθώς όλες οι ταινίες ήταν εξαιρετικές. Αν ήταν δική μου η επιλογή, θα έδινα σε όλους βραβείο. Για να είμαι ειλικρινής, εγώ δεν κέρδισα ποτέ κάποιο σημαντικό βραβείο ως συγγραφέας, αυτό όμως δεν με απέτρεψε από το να γράφω βιβλία. Εύχομαι ένα υπέροχο βράδυ σε όλες και όλους», κατέληξε η Βικτόρια Χίσλοπ.
Στη συνέχεια, ο Θάνος Σταυρόπουλος καλωσόρισε στη σκηνή τα μέλη του SEE Cinema Network, Ilinka Teodorescu και Kamen Balkanski, οι οποίοι ανακοίνωσαν τις οκτώ ταινίες που έλαβαν χρηματοδότηση 9.000 ευρώ από το SEE Cinema Network.
Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για τις ταινίες:
AFTER DARK
Σκηνοθεσία: Erenik Beqiri
Παραγωγή: On Film Production
Αλβανία / Ελλάδα / Γαλλία / Ιταλία / Δανία
CONTRE JOUR
Σκηνοθεσία: Antonia Milcheva
Παραγωγή: Contrast Films
Βουλγαρία / Ρουμανία
YIANNIS
Σκηνοθεσία: Κύρος Παπαβασιλείου
Παραγωγή: Drytree Films Ltd
Κύπρος / Ελλάδα / Ρουμανία
ΑΓΡΥΠΝΙΑ
Σκηνοθεσία: Θέλγια Πετράκη
Παραγωγή: Out of the Box Films
Ελλάδα / Κύπρος / Σερβία
VESTIGE
Σκηνοθεσία: Rita Krasniqi
Producer: Kot Productions
Κόσοβο* / Βόρεια Μακεδονία / Γαλλία
SOBE
Σκηνοθεσία: Pavle Simonović
Παραγωγή: Protos Film
Μαυροβούνιο / Σερβία
I DISAGREE
Σκηνοθεσία: Kristijan Risteski
Παραγωγή: Focus Pocus Films
Βόρεια Μακεδονία / Κύπρος / Γαλλία
EDELWEISS
Σκηνοθεσία: Adriana Racasan, Tudor Giurgiu
Παραγωγή: Point Film
Ρουμανία / Κύπρος
Το πρώτο σκέλος της εκδήλωσης ολοκληρώθηκε με την επικεφαλής της Αγοράς, Αγγελική Βέργου, η οποία ευχαρίστησε τους δημιουργούς ταινιών, τους επαγγελματίες που συμμετείχαν στην Αγορά, καθώς και όλους όσοι συνέβαλαν στην επιτυχία της Αγοράς του φετινού 65ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. «Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους συμμετέχοντες που μας εμπιστεύτηκαν τα έργα τους και όλους τους επαγγελματίες του κλάδου που επέλεξαν τη Θεσσαλονίκη για να ανακαλύψουν νέα ταλέντα. Ελπίζουμε να είχατε υπέροχες συναντήσεις και να φύγετε από εδώ γεμάτοι χαρά, με εποικοδομητικά σχόλια και ενδεχομένως νέες συνεργασίες στις αποσκευές σας. Πριν ξεκινήσουμε, είναι απαραίτητο να απευθύνουμε ορισμένες ευχαριστίες. Θα ήθελα να ευχαριστήσω την ομάδα της Αγοράς για την ενέργεια και τον επαγγελματισμό της. Την Έρρικα, την Έλενα, τη Δήμητρα, τη Ραφαέλα, την Ερμιόνη, τον Κωνσταντίνο, τη Χριστίνα, τη Σεργίνα και τη Λίνα. Τις ομάδες παραγωγής και οπτικοακουστικών μέσων και πάνω απ’ όλα τους εθελοντές! Επιπλέον, θέλω να αναφέρω ότι η Αγορά είναι μια συλλογική προσπάθεια και θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους συναδέλφους του Φεστιβάλ από τη Διοίκηση, το Ελληνικό και Διεθνές Πρόγραμμα, το Τμήμα Φιλοξενίας, το Τμήμα Πληροφορικής, το Τμήμα Επικοινωνίας και την Περιβαλλοντική Ομάδα».
Αμέσως μετά ξεκίνησε η απονομή των βραβείων της Αγοράς:
Η Ραφαέλα Καραγιάννη από την ομάδα της Αγοράς παρουσίασε τα βραβεία Meet the Future, λέγοντας ότι «το φετινό Meet the Future επικεντρώθηκε στους ανερχόμενους κινηματογραφικούς συνθέτες, στο πλαίσιο του Music in Motion: The art of film scoring tribute, και έχουμε το προνόμιο να προσφέρουμε δύο βραβεία!»
Το βραβείο Crew United απονεμήθηκε από τη Βένια Βέργου και την Ίριδα Ασημακοπούλου της Crew United στον:
Βασίλη Ζλατάνο
Το σκεπτικό: «Το Βραβείο Crew United, στο πλαίσιο του προγράμματος Meet the Future της Αγοράς, απονέμεται σε έναν κινηματογραφικό συνθέτη που μας έδειξε πώς μπορεί να απογειώσει τον αντίκτυπο μιας κινηματογραφικής σκηνής με τη μουσική του σύνθεση στο υψηλότερο επίπεδο, ακόμη και πάνω από τις υπέροχες ερμηνείες των ηθοποιών. Και το βραβείο αυτό απονέμεται στον Βασίλη Ζλατάνο».
Ο νικητής λαμβάνει μια 5ετή συνδρομή Premium μέλους στο Crew United, την κορυφαία διαδικτυακή πλατφόρμα δικτύωσης.
Το νεοσύστατο βραβείο της Κρατικής Συμφωνικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης απονεμήθηκε στον:
Γιάννη Κονσολάκη
Μια επιτροπή με επικεφαλής τον Σίμο Παπάνα, Καλλιτεχνικό Διευθυντή της Κρατικής Συμφωνικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, και μέλη τους Αντώνη Σουσάμογλου και Μίλτο Λογιάδη χορηγεί ένα μοναδικό βραβείο, δίνοντας την ευκαιρία σε έναν νέο συνθέτη από τους συμμετέχοντες να ηχογραφήσει το επόμενο κινηματογραφικό του έργο με τη Συμφωνική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
Το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής: «Το μοναδικό Βραβείο Συμφωνικής Κινηματογραφικής Μουσικής, που καθιέρωσε φέτος η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, έχει ως στόχο την προώθηση της δημιουργίας κινηματογραφικής μουσικής για συμφωνική ορχήστρα. Σε αντίθεση με άλλα μουσικά βραβεία, είναι το μοναδικό στον κόσμο που εξειδικεύεται στη συμφωνική κινηματογραφική μουσική και θα παρέχει στον νικητή την υποδομή για την επαγγελματική ηχογράφηση του συμφωνικού μέρους του soundtrack της επόμενης ταινίας του. Φέτος, το βραβείο απονέμεται πιλοτικά σε έναν από τους Έλληνες συνθέτες που συμμετέχουν στο Meet The Future, ενώ από το 2025 στόχος μας είναι να γίνει διεθνές και να απονέμεται σε ταινίες που συμμετέχουν στο τμήμα AGORA Works In Progress της Αγοράς του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι μια τέτοια ηχογράφηση συνεπάγεται σημαντικό κόστος και έτσι οι συνθέτες συχνά αποτρέπονται από το να προσλάβουν συμφωνική ορχήστρα. Η ΚΟΘ θα προσφέρει ανθρώπινο δυναμικό, χώρους, τεχνικό εξοπλισμό, και επιπλέον έως 20.000 ευρώ για τα διάφορα έξοδα της διαδικασίας ηχογράφησης. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσουμε ότι το Βραβείο Συμφωνικής Κινηματογραφικής Μουσικής της ΚΟΘ για το 2024 απονέμεται στον Γιάννη Κονσολάκη!».
CROSSROADS CO-PRODUCTION FORUM AWARDS
Το Two Thirty-Five (2|35) Βραβείο – Post-production(εικόνα και ήχος) απονεμήθηκε στην ταινία:
THE HUNCHBACK
Σκηνοθεσία: Ahu Ozturk, Παραγωγή: Pinar Aydin-Leyla Film, Τουρκία
Το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής: «Το βραβείο απονέμεται στο έργο που απεικονίζει δύο γυναίκες που έζησαν την απώλεια, την εγκατάλειψη και την αυταπάτη με τόση ειλικρίνεια, ώστε να βυθιστούμε πλήρως στη ζωή τους».
Το βραβείο 8.000 ευρώ για την ανάπτυξη σεναρίου που απονέμεται από το CNC–Centre national du cinéma et de l‘image animée:
Το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής: «Το βραβείο απονέμεται στο έργο και σε μια ομάδα που μεταφράζουν τον παραλογισμό της δικής τους εμπειρίας ζωής σε ένα καυστικό, ποιητικό και χιουμοριστικό ταξίδι από τον “για να χρησιμοποιήσω τα δικά τους λόγια” τρίτο κόσμο στην πρώτη κατηγορία». Το βραβείο απονέμεται στην ταινία:
Σκηνοθεσία: Rakan Mayasi, Παραγωγή: May Odeh, Zorana Musikic – Mayana Films, Co-production: Abdallah Al Ramahi, Palestine, Γερμανία-Ιορδανία
Το βραβείο Greener Screen Award, το οποίο προσφέρει συμβουλές σχετικά με τις πρακτικές βιωσιμότητας πριν και στη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας, απονέμεται εξ ημισείας στις ταινίες:
THE HUNCHBACK
Σκηνοθεσία: Ahu Ozturk, Παραγωγή: Pinar Aydin-Leyla Film, Τουρκία
και
Η ΑΠΟΚΡΟΥΣΤΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΖΩΩΝ
Σκηνοθεσία: Νεριτάν Ζιντζιρία, Παραγωγή: Efijeni Kokedhima – Reconstructing Memories, Ελλάδα
Το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής: «Στην Greener Screen είμαστε ενθουσιασμένοι που απονέμουμε αυτό το συμβουλευτικό βραβείο όχι σε μία, αλλά σε δύο εξαιρετικές ταινίες. Αρχικά, το βραβείο αυτό προοριζόταν για ένα μόνο έργο, αλλά η εξαιρετική αφοσίωση που επέδειξαν αυτές οι δύο ταινίες κατέστησε σαφές ότι αμφότερες άξιζαν αναγνώρισης. Αυτό το βραβείο γιορτάζει το κίνητρό τους για περιβαλλοντική υπευθυνότητα και την αφοσίωσή τους στην υπέρβαση των ορίων για την επιδίωξη ενός πιο βιώσιμου πλανήτη εντός της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Είμαστε ενθουσιασμένοι που θα συνεργαστούμε μαζί τους στο ταξίδι τους για την αειφορία, για μια πιο πράσινη βιομηχανία, μία σκηνή τη φορά».
Το βραβείο Greener Screen Consultancy Award συνοδεύεται από έπαθλο αξίας 7.000 ευρώ, μαζί με ένα προσαρμοσμένο σχέδιο πράσινης παραγωγής για το νικητήριο έργο, εικονική εκπαίδευση για τον οικολογικό διαχειριστή του σχεδίου, συνεχή υποστήριξη για τον οικολογικό διαχειριστή στη διάρκεια της παραγωγής, καθώς και προαιρετικές συνεδρίες συμβουλευτικής «Greener Script» για τον σεναριογράφο, τον σκηνοθέτη και τον παραγωγό.
Το ArteKino International Award με χρηματικό έπαθλο 6.000 ευρώ, απονεμήθηκε στην ταινία:
FOG
Σκηνοθεσία: Denis Spiridonov, Παραγωγή: Katia Khazak – Aurora Films, Συμπαραγωγή: Vanya Rainova – Portokal, Γαλλία-Βουλγαρία
Το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής: «Είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε 15 εμπνευσμένα έργα. Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους σκηνοθέτες και τους παραγωγούς, καθώς και την ομάδα της Αγοράς που έκανε σπουδαία δουλειά. Το ARTE αποφάσισε να επιβραβεύσει ένα έργο ενός πολλά υποσχόμενου σκηνοθέτη, του οποίου η ζωή έχει επηρεαστεί από τα πρόσφατα πολιτικά γεγονότα στη χώρα του τόσο ως πολίτη όσο και ως καλλιτέχνη. Ο πρωταγωνιστής αυτής της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας βρίσκεται μέσα σε αυτή την πραγματικότητα και αντιμετωπίζει πολύ δύσκολες επιλογές, αλλά θα αποφασίσει να μείνει πιστός στις αρχές του μέχρι τέλους. Εντυπωσιαστήκαμε από την ποιότητα του σεναρίου, την ευαισθησία και την αποφασιστικότητα του συγγραφέα, ο οποίος συνοδεύεται από μια εξαιρετική παραγωγό».
Το βραβείο 3.000 ευρώ της Finos Film απονεμήθηκε σε ελληνικό έργο.
Το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής: «Το βραβείο απονέμεται στο έργο που μας άγγιξε με το συναισθηματικό του βάθος και τη σαφήνεια του οράματος, χρησιμοποιώντας το βλέμμα του χαρακτήρα της για να αποκαλύψει τι κρύβεται πίσω από την κουρτίνα».
Το βραβείο απονέμεται στην ταινία:
ΑΓΡΥΠΝΙΑ
Σκηνοθεσία: Θέλγια Πετράκη, Παραγωγή: Κώστας Ταγκαλάκης-Out of the Box Films, Συμπαραγωγή: Boo Productions, Ηρακλής Μαυροειδής, Νίκος Σμπιλίρης, Ελλάδα
Το Producer’s Network Accreditation για το Cannes Marché du Film της επόμενης χρονιάς απονεμήθηκε στον:
Παραγωγό Ares Sporta για την ταινία
Σκηνοθεσία: Kaltrina Krasniqi, Παραγωγή: Ares Shporta – Vera Films, Συμπαραγωγή: Dream Factory Macedonia, Code Blue Production, Κόσοβο*, Βόρεια Μακεδονία, Μαυροβούνιο
Το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής: «Το βραβείο απονέμεται στο έργο που διερευνά τις ταξικές και έμφυλες ανισότητες που διαπράττονται από γυναίκες».
Το Mediterranean Film Institute Award – Script 2 Film Workshop Scholarship απονεμήθηκε στην ταινία:
THE PASSPORT
Σκηνοθεσία: Rakan Mayasi, Παραγωγή: May Odeh, Zorana Musikic-Mayana Films, Συμπαραγωγή: Abdallah Al Ramahi, Παλαιστίνη, Γερμανία, Ιορδανία
Το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής: «Ένα φάντασμα στοιχειώνει την Ευρώπη, γελώντας μπροστά στο σκοτάδι».
The MIDPOINT CONSULTING AWARD απονεμήθηκε στην ταινία:
THE SIDE EFFECTS OF TRUSTING LIFE
Σκηνοθεσία: Ahmad Ghossein, Παραγωγή: Georges Schoucair-Abbout Productions, Συμπαραγωγή: Twenty Twenty Vision Filmproduktion, DUOfilm, Λίβανος
Το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής: «Το βραβείο απονέμεται στο έργο όπου η συνεχής σειρά καταστροφών που μαστίζουν μια χώρα μετατρέπει τον μηχανισμό επιβίωσης σε δυνατό γέλιο».
Το Βραβείο EAVE – Υποτροφία μάρκετινγκ απονεμήθηκε στον:
Κωνσταντίνο Κουκούλη για την ταινία Γκρίζος Αφρικανικός
Το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής: «Η συνεργασία μεταξύ του Crossroads Co-production Forum και του EAVE για την προσφορά μιας υποτροφίας για το EAVE 2025 Marketing Workshop έχει ως στόχο να δώσει την ευκαιρία για μια βαθιά κατάδυση στο κινηματογραφικό μάρκετινγκ και διεθνή έκθεση σε έναν ανερχόμενο παραγωγό. Τα ισχυρά κίνητρα, η ενέργεια και η αποφασιστικότητα αυτού του ανερχόμενου παραγωγού, μας έχουν πείσει ότι θα αξιοποιήσει στο έπακρο αυτή την ευκαιρία για διεθνή προβολή, αν και λειτουργεί από την ελληνική περιφέρεια, καθώς εδρεύει στο υπέροχο νησί της Λέσβου…».
ONASSIS FILM AWARD
Το Onassis Film Award –με χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ– απονεμήθηκε σε ελληνικό έργο που συμμετέχει στο τμήμα Crossroads Co-production Forum της Αγοράς για φέτος.
Το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής: «Το Βραβείο Ωνάση απονέμεται σε ένα έργο που επαναπροσδιορίζει ένα αγαπημένο είδος και υπόσχεται μια ικανοποιητική κινηματογραφική ιστορία με έναν εκπληκτικό πρωταγωνιστή. Ένα έργο που δείχνει ότι μερικές φορές οι ιδέες για ταινίες μπορούν να βρεθούν τόσο εύκολα όσο το να χτυπήσουμε την πόρτα του γείτονά μας».
Το βραβείο απονέμεται στην ταινία:
ΓΚΡΙΖΟΣ ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΟΣ
Σκηνοθεσία: Γιώργος Γούσης, Παραγωγή: Κωνσταντίνος Κουκούλης – PLANKTON, Ελλάδα
AGORA WORKS IN PROGRESS AWARDS
Authorwave Post-Production Award – Δημιουργικές Υπηρεσίες
Το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής: «Το μοναδικό στιλ, οι επαναστατικοί χαρακτήρες και η σημαντική ιστορία αντανακλούσαν πειστικά τον ασυμβίβαστο χαρακτήρα που επέδειξε η ταινία και η ομάδα της».
Το βραβείο Δημιουργικών Υπηρεσιών μεταπαραγωγής της Authorwave απονέμεται στην ταινία:
ΑΡΚΟΥΔΟΤΡΥΠΑ
Σκηνοθεσία: Στέργιος Ντινόπουλος, Χρυσιάννα Παπαδάκη. Παραγωγή: Emily Sky Hickin – PUCCI Productions, Στέργιος Ντινόπουλος, Χρυσιάννα Παπαδάκη, Αρσινόη Πηλού, Θανάσης Μιχαλόπουλος – Pame Ligo Collective, Ελλάδα-Ηνωμένο Βασίλειο
119 Marvila Studios Award – Υπηρεσίες μίξης ήχου
Το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής: «Το έργο αυτό είναι μια συγκινητική απεικόνιση της σύγχρονης Τουρκίας μέσα από το πρίσμα ενός οικογενειακού δράματος που πραγματεύεται με τρυφερότητα και χιούμορ την παγκόσμια επικαιρότητα».
Το βραβείο 119 Marvilla Studio Award απονέμεται στην ταινία:
LIFELIKE
Σκηνοθεσία: Ali Vatansever. Παραγωγή: Selin Vatansever Tezcan, Oya Özden Özdemir – Terminal Film, Aytun Aktan Bahçeci – Aktan Görsel Sanatlar. Συμπαραγωγή: Αντιγόνη Ρώτα -Foss Productions, Τουρκία-Ελλάδα
Το βραβείο της ΕΡΤ Agora Works in Progress Award με χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ απονέμεται σε ένα ελληνικό έργο.
Το σκεπτικό της Κριτικής Επιτροπής: «Η παρουσίαση και τα αποσπάσματα που είδαμε μας έπεισαν ότι αυτή η ταινία μπορεί να προσφέρει ρομαντισμό, αγωνία, ιδιόρρυθμο χιούμορ και, πάνω απ’ όλα, μια παιχνιδιάρικη ματιά στα παρασκήνια του κόσμου των παραδοσιακών πολεμικών τεχνών».
Tο βραβείο της ΕΡΤ των 2.000 ευρώ πηγαίνει στην ταινία:
ΠΟΛΥ ΚΟΡΙΤΣΙΣΤΙΚΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟ ΠΑΤΤΥ
Σκηνοθεσία: Γιώργος Γεωργόπουλος. Παραγωγή: Στέφανος Κουτσαρδάκης – Chaotic Good Productions. Συμπαραγωγή: Χρήστος Κωνσταντακόπουλος – Faliro House Productions, Φένια Κοσοβίτσα – Blonde Audiovisual Productions, Ελλάδα
* Ο χαρακτηρισμός αυτός δεν θίγει τις θέσεις ως προς το καθεστώς, είναι δε σύμφωνος με την UNSCR 1244/1999 και τη γνωμοδότηση του Διεθνούς Δικαστηρίου για τη διακήρυξη της ανεξαρτησίας του Κοσσυφοπεδίου.
Συζήτηση με τη Βικτόρια Χίσλοπ
Την Τετάρτη 6 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τη συγγραφέα Βικτόρια Χίσλοπ, ambassador της Αγοράς του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο Πράσινο Δωμάτιο του Ολύμπιον. Την εκδήλωση συντόνισε η Δήμητρα Νικολοπούλου, επικεφαλής Γραφείου Τύπου, Επικοινωνίας, Προβολής και Χορηγιών του Φεστιβάλ, με τη συνδρομή της Αγγελικής Βέργου, επικεφαλής της Αγοράς. Η Δήμητρα Νικολοπούλου πήρε αρχικά τον λόγο, καλωσορίζοντας τη Βικτόρια Χίσλοπ: «Είμαι πολύ χαρούμενη που παρουσιάζω τη Βικτόρια ως ambassador της Αγοράς στο φετινό Φεστιβάλ. Ειδικά εδώ στην Ελλάδα, η Βικτόρια Χίσλοπ είναι πολύ αγαπητή και οι δεσμοί της με τις δραστηριότητες της Αγοράς είναι πολύ οργανικοί, καθώς η αφήγηση βρίσκεται στην καρδιά του κινηματογράφου. Βικτόρια, σε αγαπάμε, ο κόσμος σε αγαπάει, το γνωρίζεις. Ελπίζουμε σήμερα να μας δώσεις περισσότερες πληροφορίες για τα μυστικά της τέχνης σου, αλλά και για όσα έχεις δει μέχρι τώρα στο Φεστιβάλ».
Η Βικτόρια Χίσλοπ ευχαρίστησε τους παρευρισκόμενους, κάνοντας αρχικά μνεία στην εμπειρία της ως ambassador της Αγοράς: «Ήρθα εδώ ως προσκεκλημένη της Αγοράς με τη σκέψη να βοηθήσω ορισμένους από τους νεότερους δημιουργούς να βρουν έμπνευση και να τους ενθαρρύνω στο έργο τους. Φυσικά, η ζωή δεν είναι ποτέ όπως την περιμένεις, καθώς ήμουν εγώ που τελικά ανακάλυψα εξαιρετικές πηγές έμπνευσης. Είδα εικόνες στην οθόνη που πολλές φορές με συγκίνησαν, εικόνες σοκαριστικές, εξυψωτικές, μερικές φορές αστείες – όλες αυτές τις διαφορετικές πτυχές της κινηματογραφικής δημιουργίας, οι οποίες βρίσκονται στην καρδιά των λόγων για τους οποίους το κοινό βλέπει μια ταινία. Έχω εμπνευστεί βαθιά από τις διαπολιτισμικές συνεργασίες, στοιχείο που με έκανε να αναλογιστώ το πλούσιο πολυσυλλεκτικό παρελθόν της Θεσσαλονίκης, πλάθοντας στη φαντασία μου μια ιδανική πολυπολιτισμική πόλη, με πληθυσμό από ορθόδοξους, μουσουλμάνους και εβραίους που συμβίωναν με έναν πολύ δημιουργικό και αρμονικό τρόπο. Φτάνοντας, λοιπόν, στο Φεστιβάλ σκέφτηκα πόσο σημαντικές είναι αυτές τις συνεργασίες μεταξύ διαφορετικών χωρών, πέρα από τα σύνορα, και πώς η τέχνη μπορεί να ξεπεράσει τις συγκρούσεις με τον πιο απλό και αβίαστο τρόπο. Βλέποντας σε αυτό το καταπληκτικό πρόγραμμα τόσα πολλά πρότζεκτ όπου ενδέχεται να συνεργάζονται τρεις, τέσσερις ή και πέντε χώρες, καθώς και άνθρωποι από όλα αυτά τα μέρη, με σκοπό να δημιουργήσουν ένα έργο που τελικά θα προβληθεί σε ολόκληρο τον κόσμο, νιώθω πως βαδίζουμε προς μια πολύ σωστή και ισχυρή κατεύθυνση», δήλωσε αρχικά η διάσημη συγγραφέας.
«Η δική μου σχέση με τη Θεσσαλονίκη είναι πολύ έντονη. Δεν ξέρω αν αυτός είναι ο λόγος που έλαβα αυτή την τιμητική πρόσκληση, αλλά το τρίτο μου μυθιστόρημα, Το νήμα, διαδραματίζεται στη Θεσσαλονίκη. Του έδωσα αυτόν τον τίτλο γιατί διέκρινα ένα νήμα που είχε κάποτε διατρέξει όλες αυτές τις διαφορετικές κουλτούρες, και αυτή ακριβώς η συνθήκη σχετίζεται άμεσα με το Φεστιβάλ. Υπάρχει ένα καταπληκτικό νήμα, το οποίο κατά κυριολεξία συνδέει όλους αυτούς τους ανθρώπους που βρίσκονται εδώ με έναν κοινό σκοπό. Όλοι οι νεότεροι άνθρωποι εκεί έξω, άνθρωποι στα 20 και 30 τους, είναι εκείνοι από τους οποίους θα αντλήσω τις πιο έντονες αναμνήσεις επιστρέφοντας στο Λονδίνο. Οι νέοι παραγωγοί και σκηνοθέτες που βρέθηκαν εδώ αυτή την εβδομάδα χρειάζονται περισσότερο από ποτέ την ενθάρρυνσή μας για να δημιουργήσουν και να συνεχίσουν να αισθάνονται ότι μπορούν να επηρεάσουν τον κόσμο με τις ιδέες τους. Ως πρέσβειρα της Αγοράς ένιωσα βαθιά συνδεδεμένη μαζί τους και απόλυτα πεπεισμένη ότι αποτελούν το αύριο του κινηματογράφου. Με έναν τρόπο, έχουν πολλά μας διδάξουν. Οι άνθρωποι που γνώρισα εδώ είναι όλοι τους ανοιχτόμυαλοι, φιλελεύθεροι και γεμάτοι αυτοπεποίθηση – κι αυτό είναι μια υπέροχη πτυχή της Αγοράς για μένα», προσέθεσε η Βικτόρια Χίσλοπ.
Σε ερώτηση της Δήμητρας Νικολοπούλου σχετικά με τη σημασία της ταυτότητας, ειδικά στους νέους ανθρώπους και δημιουργούς, η Βικτόρια Χίσλοπ ανέφερε: «Νιώθω πολύ κοντά στην Ελλάδα. Έχω ελληνική υπηκοότητα και περνάω πολύ χρόνο εδώ, οπότε έχω εμβαθύνει αρκετά στην ελληνική ταυτότητα. Κατά τη γνώμη μου, η αίσθηση του να είσαι Έλληνας είναι πιο ισχυρή τώρα από την αίσθηση του να είσαι Βρετανός, την οποία συναισθάνομαι πλέον ολοένα και λιγότερο. Προσωπικά μιλώντας, δεν ταυτίζομαι πια με το να είμαι Βρετανίδα, κι αυτο συνέβη κατά κύριο λόγο εξαιτίας του Brexit. Εμείς που θέλαμε να παραμείνουμε Ευρωπαίοι, βρεθήκαμε ξαφνικά στη μειοψηφία. Εκείνη την ημέρα, ένιωσα ότι η Βρετανία συρρικνώθηκε. Από τότε που πήγαινα σχολείο ένιωθα ότι ήμουν Ευρωπαία. Ανέκαθεν ήθελα να μάθω γλώσσες όπου και όποτε είχα τη δυνατότητα. Στο σχολείο μαθαίναμε Γερμανικά, Γαλλικά και Ισπανικά, και φανταστείτε πως μιλάμε για ένα απλό δημόσιο σχολείο. Μαθαίναμε, επίσης, Λατινικά και Αρχαία Ελληνικά. Με αυτόν τον τρόπο, η Ευρώπη έγινε ο τόπος στον οποίο ζούσα. Η ταυτότητα για μένα, και ελπίζω για πολλούς νεότερους ανθρώπους, συνδέεται με το ότι νιώθουν την Ευρώπη ως τη χώρα τους. Όσον αφορά την ελληνική ταυτότητα, δεν θα ήθελα να δω τους Έλληνες να χάνουν την αίσθηση του έθνους που τους χαρακτηρίζει, αλλά να αυτοπροσδιορίζονται ως ένα έθνος με σύνορα που σταδιακά υποχωρούν, επιτρέποντας την είσοδο άλλων επιρροών. Για να είμαι ειλικρινής, νομίζω πως κάτι τέτοιο ήδη συμβαίνει», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αμέσως μετά, μιλώντας για την πρόσκληση της Αγοράς, αλλά και για τη συνεργασία με την Αγγελική Βέργου, η Βικτόρια Χίσλοπ δήλωσε: «Η Αγγελική ήταν από την πρώτη στιγμή εκεί, κρατώντας το χέρι μου. Η Αγγελική κι εγώ συναντηθήκαμε στην Αθήνα, όταν και μου εξήγησε λεπτομερώς σε τι συνίσταται η Αγορά. Είχα ακούσει πολλά για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, και η λέξη “διεθνές” είναι πάντα πολύ ελκυστική.Ωστόσο, η Αγορά είναι για μένα το πιο σημαντικό κομμάτι του Φεστιβάλ γιατί καθρεφτίζει το μέλλον. Αυτή την εβδομάδα, έχω περάσει αρκετές φορές από τον χώρο όπου οι νεότεροι σκηνοθέτες και σεναριογράφοι κάθονται στο ίδιο τραπέζι με παραγωγους, οι οποίοι έρχονται να συνομιλήσουν μαζί τους και να τους βοηθήσουν στο επόμενο βήμα».
Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε η Αγγελική Βέργου, η οποία αναφέρθηκε στον διεθνή χαρακτήρα και και προσανατολισμό της Αγοράς. «Πολλές φορές αστειευόμαστε με την ομάδα της Αγοράς ότι η δουλειά μας μοιάζει με παζλ. Όταν λαμβάνουμε τις αιτήσεις, διαβάζουμε τα σενάρια και βλέπουμε αποσπάσματα από τις ταινίες, είναι για μας σαν ένα παζλ που πρέπει να συμπληρώσουμε ώστε να έχουμε δείγματα από ολόκληρη την περιοχή αλλά και από όλα τα είδη που εκπροσωπούμε. Προσπαθούμε παράλληλα να εξασφαλίσουμε διαφορετικά επίπεδα χρηματοδότησης ώστε οι δημιουργοί να λάβουν την ανάλογη βοήθεια και υποστήριξη. Βασικά, είναι σαν να κάνουμε ένα προξενιό. Αποφασίζουμε ότι “αυτό το έργο ταιριάζει με αυτό το άτομο” και μετά περιμένουμε να δούμε αν θα συμβεί η μαγεία, αν η χημεία θα λειτουργήσει», ανέφερε σχετικά.
«Είναι σαν μια μεγάλης κλίμακας άσκηση Tinder», αστειεύτηκε η Βικτόρια Χίσλοπ, για να προσθέσει αμέσως μετά: «Στην πραγματικότητα, περισσότερο θυμίζει speed dating, όπου οι άνθρωποι απλώς κάθονται ο ένας απέναντι από τον άλλο σε ένα τραπέζι, καταλαβαίνοντας με τη μία αν θα παντρευτούν ή όχι». Στη συνέχεια, η Βικτόρια Χίσλοπ υπογράμμισε τη σημασία της φυσικής διάδρασης μεταξύ δημιουργών που προσφέρουν το Φεστιβάλ και η Αγορά: «Μετά το 2020, όταν πιστέψαμε προς στιγμήν ότι μπορούμε να διοικήσουμε τον κόσμο από μια οθόνη, δεν έχω πια καμία αμφιβολία ότι στην πραγματικότητα οι συναντήσεις πρόσωπο με πρόσωπο επανεπιβεβαιώνουν την ανθρώπινη φύση μας: μόνο όταν κοιτάς κάποιον στα μάτια, καταλαβαίνεις αν μπορείς να δουλέψεις μαζί του ή όχι. Η ανθρώπινη επαφή είναι απαραίτητη για τη δημιουργία ταινιών», κατέληξε σχετικά.
Μιλώντας για τη διαφορά στην αίσθηση της ταυτότητας μεταξύ Ελλάδας και Μεγάλης Βρετανίας, η Βικτόρια Χίσλοπ ανέφερε: «Στη Μεγάλη Βρετανία οι άνθρωποι δεν συνηθίζουν να μιλούν αμέσως για τους γονείς και τους παππούδες τους, ενώ στην Ελλάδα παρατηρώ πως πρόκειται για μια πολύ κοινή συνήθεια. Για παράδειγμα, έχω γνωρίσει τόσους πολλούς ανθρώπους, οι οποίοι μου είπαν “η γιαγιά μου ήταν από τη Σμύρνη”. Οι άνθρωποι στην Ελλάδα έχουν, νομίζω, ιστορίες ταξιδιών και προσωπικές ιστορίες που πηγαίνουν δύο ή τρεις γενιές πίσω σε σύγκριση με το “είμαι Βρετανός, γεννήθηκα εκεί” που θα ακούσεις στη Μεγάλη Βρετανία».
Όσο για το αν υπάρχει κάτι που την τρομάζει σήμερα ως δημιουργό, η Βικτόρια Χίσλοπ δήλωσε: «Αν μου κάνατε την ίδια ερώτηση χθες, ίσως να έδινα διαφορετική απάντηση. Σήμερα, όμως, με τρομάζει το τι μπορεί να φέρει το καθεστώς του Τραμπ. Δεν μπορώ να βρω άλλη λέξη εκτός από το “καθεστώς”, μιας και ό,τι συμβαίνει στην Αμερική συνήθως μεταφέρεται αρχικά στο Ηνωμένο Βασίλειο και μετέπειτα επηρεάζει την υπόλοιπη Ευρώπη. Φοβάμαι τόσο για τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων όσο και σε πολιτισμικό επίπεδο. Για παράδειγμα, φοβάμαι σήμερα για τις γυναίκες στην Αμερική επειδή έχει εκλεγεί ένας άντρας καταδικασμένος για σεξουαλικά εγκλήματα. Επομένως, αυτή είναι η απάντησή μου στις 6 Νοεμβρίου του 2024. Παρεμπιπτόντως, θα ήθελα απλώς να πω ότι όσον αφορά την Αγορά και το Φεστιβάλ γενικότερα, είμαι ενθουσιασμένη από το πόσες πολλές γυναίκες υπάρχουν στη βιομηχανία».
Σε ερώτηση για το αν σκοπεύει να παραμείνει στην Ελλάδα μακροπρόθεσμα, η Βικτόρια Χίσλοπ απάντησε: «Νιώθω ευλογημένη που έχω αυτά τα δύο διαβατήρια, αίσθημα που βίωσα κυρίως το 2020 όταν όλοι μας νιώσαμε παγιδευμένοι στον τόπο μας. Φοβόμουν ότι δεν θα μπορέσω ποτέ ξανά να φύγω από τη Μεγάλη Βρετανία και τότε σκέφτηκα –ίσως κάποιος γυρίσει κάποτε μια ταινία με αυτό το θέμα, είτε ουτοπική είτε δυστοπική– πώς θα ήταν αν είχαμε όλοι ένα εισιτήριο χωρίς επιστροφή για κάποιον προορισμό. Από την πλευρά μου, είμαι σίγουρη ότι θα έπαιρνα εισιτήριο χωρίς επιστροφή για την Ελλάδα. Ορισμένες φορές νομίζω ότι υπάρχουν μέρη στην Ελλάδα που είναι πιο κοντά στον παράδεισο από όσο πιστεύουν εκείνοι που γεννήθηκαν και ζουν εκεί. Η Θεσσαλονίκη είναι ένα είδος παράδεισου. Μια πόλη στη θάλασσα, γεμάτη φοιτητές και νέους ανθρώπους, με αίσθηση του ιστορικού παρελθόντος. Η σύνδεση αυτών των δύο στοιχείων συνιστά κάτι πολύ ιδιαίτερο», δήλωσε.
Αναφορικά με τη σχέση ανάμεσα στην εμπορικότητα και την πίστη ενός δημιουργού στην ιδέα του, η Βικτόρια Χίσλοπ έφερε ως παράδειγμα Το νησί, ένα από τα πιο επιτυχημένα βιβλία στην καριέρα της. «Όταν το έγραφα είχα την αίσθηση πως δεν ήταν εμπορικό, ωστόσο ήταν πάνω από τις δυνάμεις μου να μην το γράψω. Αυτή την εβδομάδα, είδα και άκουσα παρουσιάσεις που με έπεισαν ότι το άτομο που παρουσιάζει είναι αδύνατον να μη γυρίσει κάποτε τη συγκεκριμένη ταινία. Το νησί απορρίφθηκε από πολλούς εκδότες και ατζέντηδες στην αρχή, οι οποίοι μου έλεγαν: “Μας αρέσει η ερωτική ιστορία, μας αρέσει το σκηνικό του ελληνικού νησιού, αλλά μπορείς να αφαιρέσεις τη λέπρα;”. Ήταν ένα θαύμα που αυτό το βιβλίο εκδόθηκε. Και αυτό συνέβη μόνο και μόνο επειδή κατέληξε στο γραφείο μιας νεαρής επιμελήτριας, ο πατέρας της οποίας ήταν γιατρός για ασθενείς με λέπρα στην Αφρική. Όταν υπάρχει λίγη τύχη και έχεις αρκετή πίστη στην ιστορία σου, όλα είναι πιθανά. Έχω ευχηθεί σε πολλούς ανθρώπους στη διάρκεια αυτής της εβδομάδας “καλή τύχη”, δεν εννοώ όμως καλή τύχη με την αστρική ή συμπαντική έννοια. Στην πραγματικότητα, εύχομαι αυτό που οι Γάλλοι αποκαλούν “bon courage” – να έχεις θάρρος και δύναμη. Η τύχη έχει να κάνει με το πώς εκμεταλλευόμαστε τις ευκαιρίες που μας δίνονται», ολοκλήρωσε σχετικά.