Ο σκηνοθέτης Σπάϊκ Λι στα καλύτερά του. Πρόκειται για την καλύτερη σκηνοθετική δουλειά του ιδιόρρυθμου Αμερικανού με το σενάριο να βασίζεται στο μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Μπένοφ. Η ταινία προτάθηκε για Όσκαρ σεναρίου ενώ ο Έντουαρντ Νόρτον για Όσκαρ Α΄ ανδρικού ρολού για την ερμηνεία του. Γυρισμένη στην πόλη που δεν κοιμάται πότε, τη Νέα Υόρκη, σε μια ιδιότυπη και συναισθηματικά φορτισμένη χρονική περίοδο. Όλα αυτά εκτυλίσσονται με έντονο το φόντο του προβληματισμού μέσα στην ταινία, καθότι τα γυρίσματα της έγιναν εκεί λίγες εβδομάδες μετά το χτύπημα (Πτώση Δίδυμων Πύργων) το φθινόπωρο και το χειμώνα του 2001.
Η ταινία περιστρέφεται γύρω από τις 24 τελευταίες ώρες ελευθέριας ένας έμπορου ναρκωτικών, του Μόντι Μπρόγκαν (Έντουαρντ Νόρτον) και το πως θα τις περάσει μαζί με τους δυο καλύτερούς του φίλους, την σύντροφο του και τέλος τον πατέρα του. Ο ήρωας θα βρεθεί βυθισμένος στις σκέψεις του, στις αμφιβολίες του και τα διλήμματα που τον κυκλώνουν για διάφορα θέματα της ζωής του λίγο πριν μπει στην φυλακή.
Η ταινία διαθέτει μια απλή δομή η οποία «αναπηδάει» ομαλά μεταξύ παρόντος και παρελθόντος δίνοντας στον θεατή μια πλήρη εικόνα των επιλογών τού ήρωα στα πιο σημαντικά κομμάτια της ζωής του. Από το πως βρέθηκε να έχει καταδικαστεί σε 7 έτη φυλάκισης πουλώντας ναρκωτικά – βοηθώντας έτσι τον αλκοολικό πατέρα του τον Τζέημς (Μπράιαν Κοξ), μέχρι στο πως γνωρίζει και ερωτεύεται την Νατσουρέλ (Ροζάριο Ντόσον). Παράλληλα, παρουσιάζεται και η σχέση του με τους πιο στενούς του φίλους τον Τζέικομπ (Φίλιπ Σέημουρ Χόφμαν) και τον Φρανκ (Μπάρι Πέπερ) που ουσιαστικά έχουν απομακρυνθεί.
Ξαφνικά στην ζωή του γίνεται ακρογωνιαίος λίθος η Νατσουρέλ. Μια όμορφη, νεαρή Πορτορικανή που στο πρόσωπο της βλέπει μια γυναίκα που θέλει να είναι το θεμέλιο στην προσπάθεια του να σταματήσει το εμπόριο ναρκωτικών και να επενδύσει τα χρήματα που έχει μαζέψει. Τα όνειρα του ξαφνικά καταρρέουν όταν η δίωξη ναρκωτικών της Νέας Υόρκης κάνει έφοδο και με μια απλή ερευνά ανακαλύπτει χρήματα και ποσότητα ναρκωτικών που μόνο λίγα άτομα ήξεραν που ήταν κρυμμένα. Εκεί ξεκινάει ουσιαστικά ο εσωτερικός Γολγοθάς του και οι συνεχείς σκέψεις περί προδοσίας από την αγαπημένη του. Ο Νόρτον χαρίζει στον θεατή μια υπέροχη ερμηνεία χωρίς υπερβολικό και ανούσιο παίξιμο με θρήνους και οδυρμούς αλλά με όσο ρεαλισμό απαιτείται. Ο ίδιος καλείται να περάσει την τελευταία νύχτα (ένα πάρτι με τους φίλους του) έχοντας να αντιμετωπίσει και άλλα φαντάσματα του παρελθόντος. Ένα από αυτά είναι ουσιαστικά το τελευταίο δείπνο συμφιλίωσης με τον πατερά του στο μπαρ του, υπό την σκιά των προβλημάτων που έκρυβαν και οι δυο κάτω από το χαλί για χρόνια. O Νόρτον εκεί θα μας χαρίσει μια εκπληκτικά δυνατή ερμηνεία με τον μονόλογό του μπροστά στον καθρέπτη της τουαλέτας στο μπαρ, παρουσιάζοντας τα ποικίλα κοινωνικά προβλήματα που έχουν «περικυκλώσει» και ενοχλούν τoν «μέσο» Αμερικάνο.
Πολύ μεστή ερμηνεία του Μπάρι Πέπερ ως Φρανκ, που ενσαρκώνει έναν πετυχημένο γυναικά χρηματιστή της Γουόλ Στριτ ο οποίος διαμένει σ’ ένα διαμέρισμα ακριβώς απέναντι από τα απομεινάρια των Δίδυμων Πύργων όντας περήφανος για το κόστος του διαμερίσματος του και από τον τρόπο που ζει το Αμερικάνικο όνειρο. Μαζί του ως έταιρος φίλος της παρέας, ο αδικοχαμένος Φίλιπ Σέημουρ Χόφμαν (ένας από τους κορυφαίους ηθοποιούς της γενιάς του) ο οποίος «σφραγίζει» την ταινία με την άψογη ερμηνεία του ως Τζέικομπ. Με το εσωστρεφές παίξιμό του ως καθηγητής φιλολογίας σε λύκειο και μαζί με την αδιάφορη ζωή του, θα αποτελέσει ουσιαστικά τον ρυθμιστή στις αντιθέσεις των φίλων αυτών.
Το φινάλε της ταινίας είναι εκπληκτικό με την κατάληξη να σου δημιουργεί ανάμεικτα συναισθήματα. Ο πατέρας του τον μεταφέρει με το αμάξι του στην φυλακή δίνοντάς του μια επιλογή που θα του αλλάξει όλη την ζωή. Μόνο με μια αλλαγή κατεύθυνσης στην λεωφόρο και πηγαίνοντάς απλώς δεξιά σε μια διασταύρωση. Αυτή του η επιλογή πλάθεται με αληθοφάνεια και με ορθά επιχειρήματα, που σου δίνουν την εντύπωση πως μ’ αυτή την ιδέα ίσως θέλει να εξιλεωθεί από τα λάθη που τόσα χρόνια έκανε. Εξαιρετικός ο μονόλογος του πατέρα του, που σε κάνει να σκεφτείς αν θα ζήσεις το όνειρο ή την αλήθεια που θέλει να επιλέξει ο αμίλητος Μόντι. Αλλά τελικά φαίνεται ότι ο Μόντι ίσως είναι έτοιμος να πληρώσει το κόστος των πράξεων του…
Λεωνίδας Ρηγόπουλος